Praca jako taka nie jest celem ludzkiego życia, ale przede wszystkim sposobem na zarabianie pieniędzy i realizowanie swoich zawodowych celów czy aspiracji. Nie powinna być ona więc traktowana jako najważniejsza rzecz w życiu i nie powinna być stawiana przed takimi wartościami jak rodzina, własne pasje czy zdrowie. Nie zmienia to jednak faktu, że dla większości z nas praca jest ogromną częścią codziennego życia, bo w końcu spędzamy w niej około 8 godzin każdego dnia od poniedziałku do piątku. Warto więc zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby praca sprawiała satysfakcję, a codzienne obowiązki nie były czymś, przed czym ma się ochotę uciec, a raczej czymś, co ma się ochotę zrobić.
Jedną z największych przeszkód, jaka powstrzymuje wiele osób przed polubieniem swojej pracy jest zwykła, codzienna, szara… nuda. Postanowiliśmy więc przygotować krótki poradnik, w którym postaramy się pomóc ci zdiagnozować przyczynę nudy i znaleźć sposoby na jej zwalczenie. Jeśli więc czujesz, że należysz do osób, które muszą na co dzień w pracy zmagać się z problemem nudy, to zachęcamy cię do przeczytania tego artykułu i wdrożenia części naszych rozwiązań w swoim życiu.
Diagnoza problemu
--altImgStart--{"link":"https://images.pexels.com/photos/3760811/pexels-photo-3760811.jpeg?auto=compress&cs=tinysrgb&w=1260&h=750&dpr=1"}--altImgEnd--
Podobnie jak w przypadku wielu życiowych problemów, znalezienie rozwiązania problemu, jakim jest nuda w pracy, warto rozpocząć od dokładnego zdiagnozowania przyczyny owej nudy. Tylko w ten sposób można bowiem dotrzeć do sedna problemu i zacząć zastanawiać się, jak można go rozwiązać. W naszej opinii najczęstszymi przyczynami nudy w pracy są:
- Zbyt mała ilość pracy
- Wykonywanie monotonnych zadań
- Brak wyzwań
- Brak jasno określonego celu
- Otoczenie
Przeczytaj więc powyższą listę kilka razy i szczerze się zastanów, które z tych problemów cię dotyczą. Możesz zacząć od zastanowienia się, czy kiedy czujesz, że nudzisz się w pracy, to czy masz w niej co robić, czy raczej musisz sobie szukać zajęć. Znanym faktem jest bowiem, że udawanie, że się pracuje jest bardziej męczące niż samo pracowanie, a jakby tego było mało, to czas biegnie dużo szybciej, kiedy jesteśmy czymś zajęci, niż kiedy siedzimy bezczynnie i przykładowo na coś czekamy.
Jeśli uznasz, że masz w pracy co robić, to zastanów się, jak się czujesz, kiedy to robisz. Być może wykonywane przez ciebie zajęcie stało się dla ciebie na tyle monotonne, że niejako nie wymaga myślenia, przez co swoją pracę wykonujesz niemal automatycznie i zaczyna ona przypominać opisane wcześniej bezczynne siedzenie albo czekanie.
Może się też zdarzyć, że wykonywane przez ciebie zadania nie są szczególnie monotonne, a mimo wszystko czujesz, że się nudzisz. Może to być spowodowane brakiem wyzwania w tym, co robisz. Twoje ambicja może sprawiać, że czujesz, że Twoja praca, nie jest dla ciebie żadnym wyzwaniem i wiesz, że stać cię na więcej.
Co jednak, jeśli masz co robić, twoje zadania nie są monotonne i są dla ciebie wyzwaniem, a wciąż się nudzisz? Być może czujesz, że to, co robisz do niczego nie prowadzi i nie ma sensu. Wykonywanie pracy, która nie ma określonego celu i nie daje wymiernych efektów może tworzyć poczucie beznadziei i może z czasem prowadzić do okropnego znudzenia.
Jeśli udało ci się przejść przez cztery powyższe kroki, ale wciąż nie udało ci się zdiagnozować przyczyny nudy w pracy, to być może problem nie leży w tobie, a w twoim otoczeniu. Może się zdarzyć, że po prostu najbliższe towarzystwo w biurze nie pasuje do ciebie pod względem charakterów, nudzi cię atmosfera, jaka panuje w twojej części biura lub po prostu wykonujesz już daną pracę za długo i pora na zmiany.
Sposoby na nudę w pracy
Jeśli udało ci się samodzielnie zdiagnozować przyczynę swojej nudy w pracy, to połowa sukcesu już za tobą, a rozwiązaniem twoich problemów jest jedno słowo, którym jest… zmiana. Niezależnie od tego, co jest przyczyną tego, że nudzisz się w swojej pracy, to zawsze rozwiązaniem jest jakiegoś rodzaju zmiana.
Jeśli więc uznasz, że nudzisz się w pracy, bo zwyczajnie nie masz w niej co robić, to porozmawiaj ze swoim szefem czy bezpośrednim przełożonym o rozszerzeniu zakresu obowiązków. W ten sposób zapewnisz sobie więcej zajęć, a jeśli rozegrasz to dobrze, to być może przy okazji zapracujesz sobie na podwyżkę czy awans.
Podobnie może wyglądać rozwiązanie problemu monotonnych zadań czy braku wyzwań. Jeśli czujesz, że to, co aktualnie robisz jest dla ciebie zbyt łatwe, to nie bój się tym pochwalić. Jeśli pracujesz w dobrej firmie zarządzanej przez rozsądnych ludzi, to takie stwierdzenie powinno zostać docenione, a twoje obowiązki rozszerzone o bardziej ambitne, a więc i lepiej płatne zadania.
Jeśli twój problem jest natomiast poważniejszy, rozmowy z przełożonymi czy zwiększenie zakresu obowiązków nie są w stanie niczego zmienić, bo czujesz, że twoja paca nie ma sensu to pomyśl o zmianie stanowiska, nawet jeśli będzie się to miało wiązać ze zmianą firmy. Tak jak wspominaliśmy we wstępie, praca nie jest sensem życia i nie warto jest się jej kurczowo trzymać, kiedy negatywnie wpływa ona na twoje samopoczucie czy nawet zdrowie psychiczne.